Od testera do… czyli możliwe ścieżki kariery

11 Czerwiec 2018
0 Komentarze

Budowanie kariery testera przypomina trochę gry przygodowe, w których rozwija się postać bohatera. Jednak jego ostateczny kształt uwarunkowany jest kilkoma czynnikami tj. predyspozycjami, nabytymi umiejętnościami oraz odrobiną szczęścia. Aby zyskać poszczególne umiejętności należy zdobywać doświadczenie w danej dziedzinie.    


Przedstawiam Wam najczęściej spotykane ścieżki kariery testera.

Informacje dotyczące posiadanych umiejętności czerpałam głównie z własnego doświadczenia, pracując w kilku organizacjach. Ponadto bazowałam na opowieściach znajomych dotyczących ich pracy w branży IT.

Każdą postać scharakteryzowałam za pomocą 8 kryteriów, którym przypisałam wartość od 1 do 5 (im wyższa wartość tym większe zapotrzebowanie na daną umiejętność, jedynka oznacza brak umiejętności lub bardzo małą wiedzę z tego zakresu).

Celem rozwiania wszelkich wątpliwości zamieszczam informacje dotyczące tego, co kryje się pod pojęciem tychże umiejętności.

  • Umiejętności interpersonalne – inaczej umiejętności miękkie; polegają na łatwości nawiązywania i podtrzymywania relacji, motywowaniu innych, asertywności, sile perswazji i swobodzie w prowadzeniu dialogu.
  • Zarządzanie – składa się z trzech czynników:
    • Umiejętności technicznych tj. zdolności do wykorzystania narzędzi i metod wspomagających proces zarządzania.
    • Umiejętności społecznych, czyli łatwości współpracy z innymi osobami, empatii oraz dopasowaniu osób do poszczególnych ról.
    • Umiejętności koncepcyjnych, polegających na zdolności do postrzegania projektu, jako całości, do formułowania celów i łączeniu ich w spójną całość.
  • Kontakt z klientem – w tym przypadku nie jest to typowa umiejętność, lecz konieczność, ponieważ niektóre stanowiska są ściśle związane ze współpracą z klientem, a nie każdy odnajduje się w takiej sytuacji.
  • Analityczne myślenie – zdolność do analizowania i wyciągania wniosków w oparciu o zgromadzone dane.
  • Umiejętność pisania kodu – to nic więcej, jak zdolność programowania w danym języku.
  • Znajomość technologii – ogólne pojęcie o technologiach, które mogą być lub są zastosowane w danym projekcie. Nie musi być to wiedza specjalistyczna, lecz ogólne zorientowanie w temacie.
  • Prowadzenie dokumentacji – nic dodać nic ująć, projekty wymagają, tego by niektóre zdarzenia, procedury, procesy były poparte dokumentacją. Od stanowiska oraz metodologii prowadzenia projektu zależy, jak bardzo rozbudowana forma dokumentacji jest wymagana.
  • Kreatywność – czyli nieszablonowe myślenie, wychodzenie poza schematy i utarte ścieżki.

Wiemy już jak interpretować poszczególne umiejętności.

Jako punkt wyjścia obierzmy charakterystykę testera. Jest to osoba w zespole, której zadaniem jest weryfikacja prawidłowego działania powstałego oprogramowania. Ponadto tester musi wykazać się dużą kreatywnością, aby wyszukać błędy w systemie oraz zaproponować usprawnienia pod kątem potrzeb użytkownika. Poniżej wymienione zostały umiejętności testera oraz stopień zapotrzebowania na nie na początku kariery:

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu 
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 

Rozwój kariery testera obejmuje 8 potencjalnych stanowisk pracy:

I. Analityk testów – jest to osoba w zespole odpowiedzialna za projektowanie testów, scenariuszy testowych oraz planów testów. Często podczas procesu projektowania ma kontakt z klientem. To analityk wyznacza główne kierunki, w których dana funkcjonalność powinna zostać przetestowana. Krótko mówiąc, taka osoba przekłada wymagania klienta na testowane scenariusze.

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu 
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 


II. Tester automatyczny
– obecnie bardzo popularna rola, polegająca na połączeniu umiejętności testera i programisty. Do głównych zadań takiej osoby należy testowanie aplikacji przy użyciu programu, który wykonuje te same czynności, jakie wcześniej realizowano w sposób manualny. Najprostszym przykładem może być logowanie się do sklepu internetowego. Zamiast wykonywać to ręcznie możemy napisać program lub skrypt, który zrobi to za nas i zaraportuje wynik. Ważne jest, aby pamiętać, że nie każdy test można zaprojektować w formie automatu.

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu 
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 


III. Manager Testów
– to stanowisko kierownicze; osoba na tej pozycji zarządza projektem pod kątem jakości, planuje zasoby, stoi na czele zespołu i często kontaktuje się z klientem w zakresie jakości.

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu 
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 


IV. Programista
– czyli osoba świetnie odnajdująca się w kodzie. Zadaniem programisty jest przełożenie danej funkcjonalności na język programowania, w którym się specjalizuje. Jest to osoba techniczna, które zazwyczaj nie ma kontaktu z klientem.

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu 
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 


V. UI/UX Designer
– na wstępie warto zaznaczyć, że ta rola może być podzielona na dwa odrębne stanowiska UX Designer i oddzielnie UI Designer. Tak też je opiszę zaczynając od UX Designera.

UX Designer to osoba, która opiera się na doświadczeniach użytkownika i chce zaprojektować system tak, by był on jak najbardziej intuicyjny i funkcjonalny. Tutaj często odnajdują się osoby z wykształceniem socjologicznym, czy też kognitywistycznym.
UI Designer natomiast to ktoś, kto odpowiada za graficzne zaprojektowanie interfejsu użytkownika. W przypadku rozdzielenia opisywanych funkcji, może to być grafik.

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu 
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 


VI. Analityk Biznesowy
– to ważna postać w procesie wytwarzania oprogramowania, choć często pomijana. Stanowisko to można określić, jako polegające na tłumaczeniu, oczekiwań i wymogów względem tworzonego rozwiązania z języka klienta na język zespołu. Głównym zadaniem takiej osoby jest zebranie informacji od klienta oraz zrozumienie, w jakim celu klientowi potrzebna jest dana funkcjonalność. Analityk często musi również zaproponować rozwiązanie problemu klienta. Tak naprawdę, analiza jest pierwszym krokiem w tworzeniu systemu, więc każdy błąd, który wkradnie się na tym etapie jest najmniej kosztownym błędem do naprawy.

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu 
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 


VII. Projekt Manager
– jest tak naprawdę „dyrygentem” całego projektu. To on nadaje rytm projektowi. Pozostaje w stałym kontakcie z klientem oraz z zespołami tworzącymi rozwiązanie. Jest to kreatywne stanowisko, wymagające przygotowywania alternatywnego planu B i to pod presją czasu. Taka osoba musi być dobrym strategiem, łatwo komunikującym się z innymi.

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu 
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 


VIII. Konsultant/Wdrożeniowiec
– pełni rolę, która łączy w sobie kilka innych takich jak np. analityk, handlowiec, tester, szkoleniowiec, programista. Zapewnia on kompleksową obsługę klienta, często działa na już gotowych metodach rozwiązań, wprowadzając jedynie niewielkie zmiany lub integrując moduły pomiędzy sobą. Zazwyczaj jest sam sobie „sterem i okrętem”.

  • Umiejętności interpersonalne 
  • Zarządzanie 
  • Kontakt z klientem 
  • Analityczne myślenie 
  • Umiejętność pisania kodu  
  • Znajomość technologii 
  • Prowadzenie dokumentacji 
  • Kreatywność 


Zaprezentowane stanowiska mogą czasem pojawiać się w innej nomenklaturze lub zawierać w sobie kilka stanowisk jednocześnie; wszystko zależy od danej firmy i przyjętej w niej wewnętrznej struktury.

Porównując firmy należy pamiętać, że stanowiska w każdej z nich nie są sobie równe jeśli chodzi o zakres obowiązków i odpowiedzialności.

Pamiętajcie, że czasem aby wykonać główne zadanie należy, zrealizować kilka pobocznych questów m.in. takich jak kursy, eventy, szkolenia internetowe.

Wasza kariera jest przede wszystkim zależna od Was samych, dlatego do dzieła!

Natalia Pawlak
Od czasów wczesnoszkolnych wiązałam swoją przyszłość ze środowiskiem IT. Marzenie to zrealizowałam studiując na Politechnice Poznańskiej na kierunku Informatyka. Swoją zawodową wędrówkę rozpoczęłam kilka lat temu. Na początku było to testowanie, ale gdzieś zawsze pojawiały się stanowiska związane również z koordynacją pracy oraz zarządzaniem ludźmi. Posiadam certyfikacje z zakresu testowania jak i prowadzenia projektów. Obecnie jestem QA Team Leaderem w Slideworx. W wolnym czasie wraz ze swoją drużyną gram w kobiecą amatorską piłkę nożną jako bramkarka.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o