Praca przy testowaniu gier może być wspaniałą ścieżką kariery.  W dzisiejszym artykule wyjaśnię, czym tak naprawdę zajmuje się osoba odpowiedzialna za znajdowanie błędów w grach. Druga część artykułu skupia się na zaletach pracy przy poprawie jakości cyfrowej rozrywki. Dowiesz się z niej, dlaczego branża gier przyciąga tak wielu kandydatów do pracy. Wierzę, że osoby zainteresowane, które chciałyby związać się ze światem gamingu, będą mogły w ten sposób zweryfikować swoje przekonania, a także precyzyjniej zaplanować ścieżkę swojej kariery.

Jakie są formy testowania gier?

Tester gier to zawód, który wymaga elastyczności. Podczas wykonywania swoich obowiązków zawodowych testerzy pracują przy tytułach, które różnią się od siebie gatunkiem, platformą, na którą zostały wydane, mechaniką i silnikiem gry, a także wymaganiami testowymi. Co do zasady można wyróżnić kilka form testowania gier. Jednocześnie należy przypomnieć, że (choć wciąż nie brakuje osób, których to dziwi) praca testera gier nie polega wyłącznie na „graniu w gry”.

Do zadań osób zatrudnionych przy weryfikacji jakości cyfrowej rozrywki należą:

  • Testy lokalizacyjne/GUI – skupiają się one na tym, co widać po uruchomieniu tytułu. Zadaniem testera jest sprawdzić tzw. content gry. Na tym etapie do zweryfikowania jest m.in. struktura testowa produkcji. Celem testów jest wykrycie błędów w tym, co użytkownik widzi na różnych etapach rozgrywki – nazwy opcji w menu, napisy (dialogi), poprawność tłumaczeń (czasem także poprawne tłumaczenie z języka źródłowego). Tester zwraca tutaj uwagę na to, czy fonty nie są przycięte, ocenia płynność scrolowanego menu, sposób zawijania tekstu, a także wyłapuje literówki. Testy lokalizacyjne skupione są wokół sprawdzania każdego sektora gry i potwierdzenia, że wszystkie zmienne testowe w niej dostępne są prawidłowo zaimplementowane.
  • Testy funkcjonalne – podczas ich wykonania tester gier musi wykazać się niezwykłą kreatywnością. Ich zadaniem jest wyłapanie błędów, które mogą uczynić rozgrywkę niemożliwą do ukończenia – np. z powodu błędów w projekcie świata gry. Drugim elementem jest sprawdzenie, czy mechanika gry działa poprawnie – zdarza się bowiem, że jakieś zestawienie broni zadaje większe obrażenia niż powinno lub że istnieją lokalizacje, gdzie użytkownik może np. wyjść poza mapę lub wykorzystać ukształtowanie terenu do zdobycia przewag nieprzewidzianych przez twórców gry.
  • Playtesty – jest to rodzaj testów polegający na przechodzeniu przez zaplanowaną przez twórców fabułę. „Granie w grę”, o którym jest tak głośno w rozmowach tych, którzy marzą o rozpoczęciu pracy jako tester gier jest zwykle powierzane osobom, które nie mają zbyt dużego doświadczenia testereskiego. Zadaniem osoby wykonującej playtesty jest zweryfikowanie czy fabuła gry jest logiczna, a także ocena atrakcyjności i przystępności misji dostępnych w ramach rozgrywki. Głównym celem playtestów jest sprawdzenie czy schemat gry nie wywołuje u użytkownika negatywnych emocji, które zwykle powodują przerwanie rozgrywki, a także są przyczyną negatywnych opinii w internecie. Dobrym przykładem ilustrującym, dlaczego playtesty są kluczowe jest fakt, że nie dla niedzielnego gracza wyzwaniem może być nawet samouczek. W ten sposób to, co intuicyjne dla doświadczonego playera, może być powodem frustracji i rozczarowania u osoby, która nie ma wielkiego doświadczenia w świecie elektronicznej rozrywki. Playtesty to element pracy nad tytułem, którego zadaniem jest uczynić grę dostępną i atrakcyjną dla gracza o różnym profilu i doświadczeniu.

Kiedy testuje się gry?

Proces testowania gry zaczyna się w momencie ukończenia poszczególnych jej elementów. Testerzy są ważną częścią cyklu produkcyjnego. Proces testowania gier zależy od projektu, ale bardzo często testy lokalizacyjne i funkcjonalne wykonywane są równorzędnie w danym sektorze. Zespoły podejmujące się szukania błędów sprawdzają daną wersję gry. Może dziać się to równorzędnie, współpraca jest wskazana, czasem nawet konieczna, ponieważ niektóre błędy są ze sobą powiązane.

Nieco później wykonywane są playtesty. Przejście przez daną wersję gry pozwala ocenić, co powinno się jeszcze zmienić, a także sprawdzić czy mechaniki zaprojektowane przez twórców zostały prawidłowo zaimplementowane, tak aby gracz mógł z nich korzystać wyłącznie w sposób przewidziany przez deweloperów.

Kiedy kończą się testy?

Testowanie gry nie kończy się z chwilą jej wydania. Nad łatkami i aktualizacjami również pracują testerzy. Często są to te same zespoły testerów, które brały udział przy weryfikacji kolejnych wersji powstającej gry.

Zdarza się jednak, że weryfikacją błędów w zmianach wprowadzonych przez twórców po premierze zajmuje się ktoś inny. Powód jest prosty, zewnętrzny zespół jest w stanie spojrzeć na tytuł z innej perspektywy niż osoby zaangażowane od początku w powstanie gry. Świeże spojrzenie i obiektywność jest tym, czego czasem brakuje zespołom pracującym przy projekcie od dłuższego czasu. Aspekt ten jest istotny zwłaszcza wtedy, gdy po premierze gry okazuje się, że zawiera ona sporą ilość bugów, które nie zostały dostrzeżone na poprzednich etapach pracy nad tytułem.

Testy kończą się, gdy gra jest wolna od błędów a jej użytkownicy są zadowoleni z dostarczonego produktu.

Zalety pracy w branży gier

Gamedev to specyficzna część świata IT. Wyróżnia się ona na tle innych sektorów tworzących oprogramowanie kilkoma cechami, które sprawiają, że praca w branży gier jest dla wielu testerów spełnieniem marzeń.

Niski próg wejścia – testowanie gier to zadanie, które może być wykonywane nawet przez osoby o niewielkim doświadczeniu. Z tego względu jest to bardzo częsty punkt na drodze zawodowej wielu początkujących testerów. Dodatkowo osoba chcąca rozpocząć swoją przygodę właśnie w tej branży nie zawsze musi być graczem, który spędził przed konsolą lub komputerem kilkaset godzin.

Co więcej, mało doświadczeni gracze są cenionymi testerami, gdyż podczas playtestów wykazują oni zachowania inne od doświadczonych użytkowników. W ten sposób możliwe jest wykrycie błędów, na które nie wpadłby tester o sporym doświadczeniu gracza. Okazuje się, że osoby, które nie mają dużego obycia z mechanikami gier są znakomitymi członkami zespołu, gdyż potrafią obnażać wady, o których użytkownik zaprawiony w gamingu nie pomyśli.

Ciekawy przedmiot testów – rynek elektronicznej rozrywki stale się rozwija, dzieje się tak dlatego, że jest to wciągająca forma spędzania wolnego czasu. Nie brakuje testerów, którzy uwielbiają branże, dla której pracują. Pasjonaci wirtualnej rozrywki powtarzają, że testowanie różnorodnych tytułów jest tym, co sprawia, że z uśmiechem witają oni poniedziałkowe poranki.

Przyjazne środowisko pracy – cała branża IT jest miejscem, które znacznie różni się od kultury pracy znanej z korporacji reprezentujących inne sektory gospodarki. Nie inaczej jest w gamedevie. Projekty są dostosowywane do możliwości i preferencji testera, a deadliny (chociaż oczywiście są ustalone), rzadko ciążą na plecach. Dodatkowo nie brakuje też możliwości rozwoju, co jest szczególnie istotne, gdy weźmiemy pod uwagę, że gamedev to branża szczególnie często wybierana przez juniorów.

Przedpremierowy dostęp do gier – na rynku elektronicznej rozrywki są tytuły, których premiera porusza całą gamingową społeczność. Tester oprogramowania ma wielokrotnie szansę na poznanie gier, zanim te staną się dostępne dla reszty użytkowników. Oczywiście nie brakuje największych produkcji, które są wyczekiwane przez miliony. Dodatkową satysfakcję może sprawiać fakt, że ma się osobisty wkład w rozwój takich projektów. Testerzy gier są bowiem bardzo istotnym elementem cyklu produkcyjnego.

Podsumowanie

Branża gier kusi nie tylko początkujących testerów, ale także tych, którzy chcieliby się przebranżowić. Mam nadzieję, że po lekturze artykułu wiesz już, dlaczego tak się dzieje. Zdecydowanie gamedev jest ciekawym miejscem na start, różnorodność projektów, a także współpraca z ludźmi z wielu środowisk sprawia, że jest to interesujące środowisko do pracy i zawodowego rozwoju. Warto jednak pamiętać, że testowanie gier to nie tylko playtesty, a wykonywanie zawodowych obowiązków jest wymagające i potrafi być wyzwaniem dla spostrzegawczości i kreatywności nawet doświadczonego testera.