Dowiedz się czym jest User Experience i w jaki sposób może pomóc Twojej firmie


Jesteś właścicielem aplikacji i zastanawiasz się, jak odbierają ją użytkownicy? Posiadasz sklep internetowy, ale wciąż masz niewielką ilość zamówień? Klienci z niewiadomych przyczyn rezygnują z zamówienia, na etapie płatności? W takim razie potrzebujesz porady specjalistów UX!

Ale po kolei. Czy wiesz czym jest UX?

Tak! Skocz do części 2!
Nie. Czytaj dalej.

Część 1. Czym jest UX?

UX, czyli User Experience to projektowanie produktów, w których najważniejszą rolę odgrywają użytkownicy.

UX kładzie nacisk na to, aby interakcja z produktem dostarczała użytkownikowi pozytywnych doświadczeń, a zastosowane rozwiązania były dla niego zrozumiałe. Istotne jest także zwrócenie uwagi na najsłabsze ogniwo, czyli projektowanie w taki sposób, aby nawet zupełnie “zielony” użytkownik, potrafił bez problemu skorzystać ze strony/ aplikacji i nie czuł się zagubiony.

3-768x365-1.png

Źródło: http://startupquotes.startupvitamins.com/post/91064157142/

Idąc dalej, technologia musi mieć na względzie każdego użytkownika i zaakceptować różnorodność, w zakresie jego umiejętności. Przykładem mogą być tu seniorzy, którzy w dalszym ciągu zapisują swoje ulubione strony internetowe na karteczkach - nie wiedzą o istnieniu zakładek tzw. bookmarków lub korzystanie z nich sprawia im trudność.

UX umożliwia każdemu zrozumienie produktu i skorzystanie z usługi - nawet 90 - latek po wejściu na stronę linii lotniczych, powinien bez problemu dokonać zakupu biletów.

Dobrym przykładem projektowania nastawionego na użytkownika jest iPhone. Steve Jobs chciał jak najlepiej dopasować jego kształt do ręki i do kieszeni użytkownika. W związku z tym, przy konstrukcji pierwszego palmtopa zadecydował, by wszyscy inżynierowie otrzymali klocek z drewna. Nosili go przy sobie ponieważ miał im przypominać do jakiego celu zmierzają. Podobnie z ekranem dotykowym - Jobs nalegał na wprowadzenie tego rozwiązania, ponieważ założył, że skoro ludzie często gubią różne rzeczy, to tak też będzie z rysikami do palmtopów.

UX jest tak ważny, gdyż “człowiek może przetrwać bez technologii, ale technologia nie istnieje bez człowieka”. Parafrazując, nie ma technologii bez użytkownika.

Dlatego istotne jest dostosowanie produktu do potrzeb człowieka. I nie mówimy tutaj tylko o technologii, także w codziennych sytuacjach bardzo ważny jest dobry UX. Choćby w przypadku pism urzędowych, instrukcji obsługi czy umów kredytowych, których zrozumienie niejednokrotnie nastręcza wielu trudności.

Warto przytoczyć tutaj historyjkę o górze. Klient zaprojektował projekt graficzny swojej witryny, oferującej szkolenia dla programistów. Motywem przewodnim strony głównej miał być szczyt górski. Według wizji klienta, miał być to symbol rozwoju, dążenia do celu i podjęcia wyzwania. Mimo sugestii projektanta UX, że motyw ten może być mylący dla klienta, uparcie pozostawał przy swojej wersji. Zakładał, że programiści zrozumieją metaforę. Dopiero seria testów użyteczności pozwoliła mu zrozumieć, że wybrany przez niego projekt, użytkownikom przywodzi na myśl stronę sklepu sportowego, wycieczek górskich czy biura podróży.

CZĘŚĆ 2. Co specjalista UX może zrobić dla Ciebie i Twojej firmy?

Specjaliści UX na różne sposoby badają użyteczność aplikacji, stron internetowych i makiet, a następnie proponują lepsze (z punktu widzenia klienta) rozwiązania. Jednym ze sposobów są testy użyteczności prowadzone z prawdziwymi użytkownikami, w postaci badań focusowych czy wywiadów indywidualnych. Innym, analiza ekspercka i wcielenie się samemu w rolę użytkowników (tzw. wędrówka poznawcza).

Jakie są powody, dla których warto współpracować ze specjalistami UX?

1. Oszczędzasz pieniądze

Właściciele firm coraz częściej dostrzegają, że warto inwestować w badania użyteczności i to już na samym początku projektowania.Robert Pressman twierdzi, że każdy dolar wydany na rozwiązanie problemu w czasie projektowania, to na późniejszym etapie wydatek 10 dolarów wydanych na rozwiązanie tego samego problemu, i wreszcie wartość 100 dolarów lub więcej w momencie, gdy produkt już wszedł na rynek.

Projekt-bez-tytułu-768x365-1.png

Źródło: https://www.beyondthehedgecreative.com/good-design-key-business-growth/

Uwzględnienie testów użyteczności już na początkowym etapie projektowania, pozwala na szybkie wyeliminowanie błędów i poprawienie usługi. Odkładanie tego na później, wydłuża czas oraz zwiększa koszty wdrożenia. Zwłaszcza, że wystarczy jedynie 8 osób, których testy pozwalają wykryć około 85% błędów.

grafika-4-768x624-1.png

Źródło: https://blog.dashburst.com/infographic/ux-101-what-is-user-experience/

2. Konwersja na Twojej stronie wzrasta!

Badania użyteczności mogą dać Ci realny feedback. Możesz dowiedzieć się z jakich konkretnych powodów wynika spadek współczynnika konwersji. Otrzymasz informacje, które elementy należy poprawić - czy użytkownik ma kłopot z koszykiem, z formularzem, czy z rejestracją? Dlaczego nie przechodzi dalej tylko opuszcza stronę?

Z testów możesz dowiedzieć się, co sprawia, że użytkownicy są sfrustrowani i co jest dla nich niezrozumiałe. Jest to przydatne zwłaszcza w przypadku, gdy tworzymy produkt od podstaw. Często jesteśmy mocno przywiązani do swojego pomysłu i nie bierzemy pod uwagę, że dla kogoś innego dany element może być problematyczny.

Testy pozwalają spojrzeć na Twój produkt z szerszej perspektywy. Łączymy tutaj twarde dane statystyczne z badaniami jakościowymi, co pozwala na holistyczne podejście do problemu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy poprawić aktualny problem, ale i opracować innowacyjne rozwiązania na przyszłość.

grafika-2-768x624-1.png

Źródło: https://blog.dashburst.com/infographic/ux-101-what-is-user-experience/

3. Tworzysz właściwy produkt od samego początku

Powiedzmy, że masz pomysł na pewien produkt - sądzisz, że właśnie czegoś takiego brakuje na rynku, i że to będzie coś przełomowego. Super! Ale czy jest to coś, czego potrzebują inni? Czy Twój produkt zaspokaja potrzeby użytkowników?

UX od samego początku pomoże Ci ustalić, czy wykreowałeś użyteczny produkt oraz dostarczy informacji, w jakim kierunku powinieneś go rozwijać. To pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, szybciej pójść w kierunku optymalnego rozwiązania.

UX może pomóc w wykreowaniu produktu, który byłby unikalny i niepowtarzalny, a przy tym intuicyjny w użyciu.

5-768x624-1.png

Źródło: https://getadigital.com/sv/blogg/why-ux-is-important/

4. Wpływasz pozytywnie na SEO swojej strony

Dobry UX ma ogromne znaczenie dla wyszukiwarki. Google ocenia Twoją stronę na podstawie poprawnie stworzonej semantyki strony i Google Adwords.

Specjalista UX może wspomóc Cię w lepszym kategoryzowaniu i doborze słów kluczowych. Dzięki temu klient z łatwością odnajdzie Twój produkt. Bazując na wpisywanych słowach kluczowych, będzie mógł przewidzieć kto trafi na Twoją stronę. To z kolei umożliwi lepsze dopasowanie contentu www do konkretnego użytkownika.

5. Nie wydajesz pieniędzy na obsługę klienta

Zakładasz, że Twoja strona oparta jest w dużej mierze na samoobsłudze. Kiedy klient samodzielnie korzysta z Twojego serwisu i nie potrzebuje pomocy, to zmniejsza to koszty związane z utrzymaniem Biura Obsługi Klienta. Badania i wywiady z użytkownikami pomagają zidentyfikować główne problemy Twoich klientów i zmniejszyć liczbę telefonów do BOK-u.

Autodesk (jeden z największych producentów oprogramowania na świecie) zauważa, że dwudniowe testy użyteczności i wprowadzenie poprawek znacznie zredukowało liczbę połączeń do BOK-u. Dobry UX sprawia, że użytkownik nie jest zagubiony spędzając czas na Twojej stronie, i zazwyczaj wie, gdzie ma się udać i w co kliknąć.

6. Zwiększasz lojalność użytkowników

Sympatia i zaufanie użytkownika to podstawa funkcjonowania serwisu. Bez zadowolonego użytkownika Twój projekt nie ma racji bytu. Klienci, którzy polubili Twoją stronę i kojarzą ją z pozytywnymi doświadczeniami, zdecydowanie chętniej będą ją śledzili i korzystali z Twoich przyszłych produktów. Staną się ambasadorami Twojej marki. Dokonać tego wszystkiego możesz angażując osobę związaną z UX.

Warto zaznaczyć, że współczynnik NPS (net promotore score, narzędzie oceny lojalności klientów danej firmy) koreluje dodatnio z usability. Oznacza to, że produkty z lepszą użytecznością, są bardziej rekomendowane i polecane.

2-768x365-1 (1).png

Źródło: https://userexperiencerocks.wordpress.com/

Jeśli do tego trafisz na specjalistę, który zna się na grywalizacji (wykorzystaniu mechanizmów znanych np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia zaangażowania) to UX może pomóc Ci jeszcze lepiej zaangażować i przywiązać do siebie użytkownika, który z chęcią będzie do Ciebie wracał. Dzieje się tak, ponieważ za sprawą dobrej interakcji użytkownik regularnie korzysta z danego produktu. Nie robi tego tylko w pracy albo od czasu do czasu. Dobry serwis sprawia, że użytkownik lubi zaglądać na daną stronę, i traktując ją jako ciekawe miejsce do spędzania czasu w Sieci.

Bibliografia: