Testowanie gier wydaje się dla wielu pracą marzeń. Dni spędzone przed konsolą, godziny upływające na przedzieraniu się przez tytuł, który dopiero pojawi się na sklepowych półkach – to wyobrażenia sporej grupy entuzjastów gier. Jak wygląda praca nad jakością elektronicznej rozrywki? Czy bycie utalentowanym graczem pozwoli Ci odnieść sukces w branży gamedevu?
Moja przygoda z grami zaczęła się, gdy miałem 11 lat. Zainteresowanie tą formą spędzania wolnego czasu rozpoczęło się od wakacji u kuzyna. Były to czasy, gdy komputery osobiste nie były one jeszcze tak popularne, z PC-tów korzystało się głównie w kafejkach internetowych. Ja swój pierwszy komputer dostałem dopiero 2 lata później i był to moment, w którym zaczęła się droga, dzięki której zostałem testerem oprogramowania.
Ten tekst to próba powrotu do przeszłości i przeanalizowania tego, jak bardzo moje hobby zdeterminowało moje późniejsze losy zawodowe. Chciałbym odpowiedzieć również na pytania, z którymi spotykam się na co dzień oraz opowiedzieć o pracy testera gier od kuchni.
Jak stałem się profesjonalnym graczem?
Moment, w którym czas spędzony na komputerze zaczął być sposobem na doskonalenie swoich umiejętności to czas, w którym swoje sukcesy święciła tzw. złota piątka – drużyna e-sportowa, o której było naprawdę głośno w środowisku graczy. Zdobywali oni niemal wszystkie największe nagrody na turniejach i dla chłopaków takich jak ja byli motywacją do tego, aby rywalizować z innymi graczami o miejsce w rankingu.
Przygodę z tytułami competetive – nastawionymi na rywalizację – zacząłem od ESL’a, Gamebait. To na tych platformach zdobywałem pierwsze punkty rankingowe i to tam zostałem po raz pierwszy sklasyfikowany. Następnie dołączyłem do drużyny, która umożliwiła mi występy na turniejach offline. Zanim zostałem testerem gier, miałem prawie 8-letnie doświadczenie w rywalizacji na wysokim poziomie. Największe sukcesy odnosiłem w tytułach takich jak: Smite, CS Global Offensive.
Jak gry pomagają w znalezieniu pracy?
Bez wątpienia czas spędzony przed komputerem w młodości sprawił, że branża gamedevu była dla mnie otwarta. Spędziłem długie godziny jako użytkownik wielu tytułów, dlatego miałem intuicję i wiedzę o tym, jak powinna wyglądać gra, którzy przyciąga odbiorców. Znajomość świata gier to wielki atut dla tych, którzy zajmują się ich testowaniem. Perspektywa gracza pozwala rzetelniej i krytyczniej podchodzić do pracy nad sprawdzaniem ich jakości, a także skraca okres adaptacji. Po latach spędzonych na elektronicznej rozrywce znałem i rozumiałem normy projektowe gier. Znajomość wzorców pozwoliła mi być skuteczniejszym testerem. Od początku wiedziałem czego szukać, a także sprawnie poruszałem się po nowych tytułach.
Umiejętności testera gier
Wraz z rozwojem branży gier, rośnie znaczenie testowania cyfrowych produkcji. Gracze stają się coraz bardziej wymagający, a coraz większa konkurencja w niemal każdej kategorii elektronicznej rozrywki sprawia, że studia nie mogą sobie pozwolić na wydanie produktu z defektami. Premiera, która naznaczona jest błędami obniżającymi grywalność tytułu, może sprawić, że projekt, nad którym pracowano przez lata nie zrealizuje swoich komercyjnych celów.
Ważnym elementem warsztatu testera jest skrupulatność i dokładność. To te cechy osobowości predysponują ludzi do sukcesu w tym zawodzie. Tester musi dokładnie realizować scenariusze testowe, a także rzetelnie raportować napotkane błędy i trudności w rozgrywce. Gry, które dzisiaj powstają mają coraz bardziej rozbudowane światy, dlatego od dokładności pracy testerów zależy atrakcyjność rozgrywki.
Nie mniej istotna jest spostrzegawczość. Tester gier powinien być dociekliwy, szukać błędów nawet tam, gdzie pozornie nie mają prawa one wystąpić. Przykładem błędów, które wymagają czujnego oka są literówki, przycięcia liter, błędy w tłumaczeniach.
Dobrą cechą jest również krytyczne podejście. Tester gier powinien nie ulegać zachwytom nad danym tytułem, ponieważ mogą one przysłonić problemy rozgrywki. Tester powinien „kwestionować” wszystko to, co widzi na ekranie. W ten sposób można np. odkryć błąd zaburzający jednolitość – jedna z broni nosi nazwę katana, podczas gdy fabuła osadzona jest w średniowieczu, a rycerze posługiwali się wówczas mieczami.
Elastyczność – chociaż doświadczenie wyniesione z gier jest niewątpliwie atutem testera gier, to musi on także potrafić wejść w skórę początkującego gracza. Może się bowiem zdarzyć, że instrukcje, które są zrozumiałe dla testera, będą wyzwaniem dla świeżego adepta elektronicznej rozrywki. Ponadto tester gier podczas swojej pracy sprawdza jakość produkcji cyfrowych z różnych gatunków. Dlatego w pracy zdecydowanie pomoże mu gotowość do podejmowania różnych wyzwań.
Motywacja do pracy i znajdowania błędów – czasem tester gier bierze udział w trudnym projekcie. Gdzie nie ma do dyspozycji konsoli administratora ułatwiającej testy bądź sam gatunek determinuje poziom trudności (np. gry typu soulslike, gdzie gracz musi rozpocząć od nowa za każdym razem, gdy zginie). Wyzwaniem może być też wielokrotne testowanie tego samego obszaru oraz testy regresji, które rzadko są ulubioną częścią projektów.
Dlaczego gracz będzie dobrym testerem gier?
Poza umiejętnościami wymienionymi wyżej istnieją kompetencje, które są ściśle powiązane z doświadczeniem zdobytym podczas zmagań przed konsolą czy komputerem.
Gracz będzie dobrze rozumiał mechaniki gry, osoba obyta w świecie elektronicznej rozrywki intuicyjnie będzie czuła, co jest dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia atrakcyjności rozgrywki. Każdy gatunek posiada pewne schematy i wzorce, które decydują o tym, że gracz potrafi się odnaleźć w danej produkcji. Jako osoba doświadczona w grach, tester gier częściej będzie zwracał uwagę na takie elementy jak: rozrzut broni w shooterach czy jakość fabuły w grach typu RPG. Zaś wgląd w tytuły pojawiające się na przestrzeni lat ułatwi obiektywną ocenę. W ten sposób uwagi testera stają się solidniejsze, gdyż oceniając np. spójność i atrakcyjność fabuły potrafi on odnieść ją do innych gier dostępnych na rynku.
Doświadczony gracz będzie też łatwiej znajdował błędy. Ale wykorzystując swoje umiejętności i ogranie, może również zweryfikować czy błąd jest blokerem i sprawia, że użytkownik nie może przejść dalej, czy można go ominąć – bez znacznego uszczerbku na jakości rozgrywki.
Podsumowując, doświadczenie i obycie w środowisku gier może stać się przepustką do świata ich testowania. Oczywiście nie trzeba być od razu czołowym graczem, jednak podstawowa wiedza o rodzajach gier oraz ich silnych i mocnych stronach zdecydowanie jest tym, co wyróżnia kandydata na testera gier. Jest to szczególnie istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że gamedev to branża, do której próbuje trafić spora grupa juniorów. Wówczas znajomość świata gier może stać się przepustką do pierwszej pracy.
Jak wygląda proces testowania gier?
Jako tester pracowałem nad różnymi tytułami. Były to gry przeglądarkowe, mobilne oraz takie, których premiery ekscytują całe gejmingowe środowisko. Nie ma reguły na to, do jakiego projektu jest się przypisanym. Praca testera gier pozwala eksplorować bardzo rozległy świat elektronicznej rozrywki – co jest ciekawym elementem tego zawodu.
Oczywiście jednak podobnie jak w rzeczywistości gracz ma swoje preferencje, tak tester ma ulubione gatunki gier (lub platformy), na których najłatwiej mu się pracuje. Zwykle zostają one uwzględnione przez liderów zespołów.
Sam proces testowania gier nie różni się bardzo od testowania innego rodzaju produktów cyfrowych. Praca rozpoczyna się od opracowania scenariuszy testowych. Za ich przygotowanie są zwykle odpowiedzialni liderzy zespołów. To oni uzgadniają z klientami, jaki obszar gry pokryć testami i przekazują wytyczne testerom.
Aby ułatwić przeprowadzanie scenariuszy testowych. zespół ma do dyspozycji tzw. panel administratora, dający wiele możliwości i ułatwień niedostępnych dla zwykłych graczy. Za jego pomocą tester może wywoływać konkretne działania, włączyć tryb nieśmiertelności, modyfikować zadawane obrażenia lub przywoływać odpowiednie postacie i dialogi.
Zdarzają się oczywiście wersje gry, w których nie ma możliwości korzystania z tego typu usprawnień. Wówczas przejście scenariusza testowego wymaga od testera polegania na swoich umiejętnościach.
Jakie wymagania stawia przed testerem rynek gamedevu?
Branża gier jest znacznie bardziej otwarta na testerów bez doświadczenia niż inne sektory gospodarki. Nie znaczy to jednak, że każdy może zostać testerem gier. Testowanie gier polega na zajmowaniu się szeroką gamą produktów cyfrowych – różnice między nimi bywają znacznie większe niż np. między aplikacjami mobilnymi.
Dobry tester powinien umieć odnaleźć się w wielu gatunkach, a także potrafić obsługiwać różne platformy (np. konsole, komputer, urządzenia mobilne). Nierzadko też testowanie wymaga solidnych umiejętności zręcznościowych, dlatego tak cenne jest doświadczenie bycia graczem. Czasem trzeba zrealizować naprawdę wąski scenariusz, aby wykonać plan testowy (np. wykonać konkretną serię ciosów albo bohater musi stracić konkretną ilość życia, aby uruchomić jakiś skrypt).
Osoba, która planuje rozpocząć swoją przygodę na tej ścieżce musi pamiętać, że testowanie gier to niekoniecznie ogrywanie konkretnych tytułów. Testy polegają na sprawdzeniu, czy dany fragment gry jest prawidłowo zrealizowany. Do obowiązków użytkownika, który to weryfikuje należy wielokrotne wykonywanie tej samej czynności – w konkretnym miejscu, ale np. przy użyciu innej broni lub innych umiejętności postaci. Jednak więcej o rodzajach testów przeczytasz w kolejnym artykule.
Czy warto zostać testerem gier?
Praca jako tester gier budzi wiele emocji wśród tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę w testowaniu. Bez wątpienia branża gamedevu to różnorodność i czas spędzony nad ciekawymi tytułami. A możliwość łączenia swoich obowiązków zawodowych z pasją do gier wydaje się dodatkowym atutem. Czy to znaczy, że zawsze jest kolorowo? Nie. Mam jednak nadzieję, że moja historia pozwoli Ci poznać świat gamedevu od innej strony. Dzięki czemu podjęta przez Ciebie decyzja o kierunku zawodowej kariery będzie bardziej dojrzała.