Przeczytaj o nadchodzących trendach w branży IT, testowaniu i QA na rok 2016, w oparciu o World Quality Report 2015-2016.

Powoli rozpoczynamy podsumowania 2015 roku. Co za tym idzie zaczynamy także przewidywać co zmieni się w następnych latach. Każdy rok w IT przynosi wiele nowych, czasem niespodziewanych zmian. Kto by pomyślał jeszcze kilka lat temu, że będziemy kupować artykuły spożywcze przez internet, że nasze dane będziemy przechowywać w chmurach, a aplikacje będą podpowiadać gdzie kupić szukane przez nas w internecie ostatnio produkty.

Zmiany, zmiany...

Wraz z gwałtownym rozwojem trendu Internet of Thing, adaptacją DevOps i metodyk zwinnych, świat IT przechodzi swoistą transformację - jego rolą nie jest już tylko dostarczanie aplikacji czy utrzymywanie usług kluczowych dla biznesu. IT ma za zadanie wspomagać procesy biznesowe, sprzedaż i marketing. QA również musi podążać tymi trendami. Następuje rozwój strategicznej pozycji i postrzegania QA wśród  kadry zarządzającej, dyrektorów i innych C-levels. Nie tak dawno testowanie i zapewnienie jakości rozumiane było tylko jako wyszukiwanie defektów w oprogramowaniu i zapobieganie im.

Ochrona wizerunku firmy

Aktualne wyniki World Quality Report 2015-16 mówią, że najważniejszym punktem w strategi QA firm jest ochrona wizerunku firmy czy marki. Cała ta zmiana sprowadza się do opinii i doświadczeń użytkownika danego produktu, który wyraża swoje niezadowolenie i zachwyt. Opinie te w sposób prosty wpływają na pozycję i reputację marki.

qr1.png

76% CIO  i innych badanych liderów potwierdziło, że ochrona wizerunku firmy jest numerem jeden w strategi QA firmy (badani przydzielali punkty ważności w skali od 1 do 7).  Na kolejnym miejscu uplasowały się ex aequo satysfakcja użytkownika końcowego i wzrost świadomości na temat ważności jakości. Wyniki są wysoce zrozumiałe, bo jak już wcześniej wspomnialiśmy jeśli użytkownicy końcowi będą mieć problemy np. z obsługą aplikacji to zostawią niepochlebne opinie na kanałach social media marki. Wynika z tego, że to co dzieje się z produktem oraz jego jakość przekłada się na dochody.

Wyzwania przy tworzeniu aplikacji

Wyniki badania mówią również o wyzwaniach jakim należy stawić czoła podczas tworzenia aplikacji. 39% badanych wskazuje, że największym z nich jest opieranie się na testowaniu manualnym. Wynika z tego, że w branży testowania i zapewnienia jakości wciąż brak efektywności, a rozwiązaniem jest zwiększenie nacisku na automatyzację. Innymi wyzwaniami są m.in. wypalenie programistów czy brak dostępności do odpowiednich środowisk.

qr2.png

Większy nacisk na bezpieczeństwo

Na uwagę zasługuje również fakt, że jako największe zmartwienie w dzisiejszej strategii IT firm uznano bezpieczeństwo. Zresztą nic dziwnego. Rozwiązania IT nie działają już tylko w wyizolowanych i bezpiecznych środowiskach. Rozwiązania webowe, mobilne, chmurowe są dostępne z różnych platform. Ogromna ilość danych na tych platformach i rozpowszechnianie ich przez różne kanały prowadzi do zwiększonego ryzyka wycieku tych danych. I znowu nacisk na bezpieczeństwo spowodowany jest dbaniem o ochronę reputacji marki.

qr3.png

Testowanie i QA musi również podążać tymi trendami, co cała reszta świata IT. Musimy działać szybciej, aby nie spowalniać powstawania nowych aplikacji, technologii i produktów. Nowe podatności, nowe funkcje, nowe możliwości i ciągły ich rozwój jeśli chodzi o technologie mobilne i chmurowe powodują zwiększenie uwagi na testowanie i QA. Warto zauważyć, że współczesnie zwraca się dużą uwagę na aspekt użyteczności, ale również bezpieczeństwa i wydajność. Dodatkowo zauważalny jest wzrost wydatków na QA i testowanie. Mówi się o wzroście o 35% (w poprzednim roku o 9%) budżetu zarezerwowanego na testowanie. Testowanie dojrzewa i wreszcie jest doceniane.

Artykuł i grafiki oparte o World Quality Report 2015-2016, dostępny do ściągnięcia pod adresem http://www.sogeti.com/explore/reports/world-quality-report-2015-2016/